CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

أهلا و سهلا و مرحبا بكم

"Hal yang terpenting bagi seseorang di dunia ini adalah memiliki iman yang benar, akhlak yg terpuji, akal yg lurus, tubuh yg sihat, dan rezeki yg berkat. Selain semua itu, adalah beramal dan mengisi waktu dengan kesibukan yg bermanfaat."

Says: Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni..

Friday, November 20, 2009

Ceritera seorang bibik~~





Gue dr kecil udah dikahwinkn..semasa itu umurku 12thun..gak taw apa2 sih..tiap kali laki gue kasik wang, gue curi2 lari pulang ke rumah bapaku..alik2 kne pukul..lama2 udah jeran..dikahwin atas kerana kesusahan dih..kini gue punya ank..giliran gue pula cari kerjaan..laki gue udah kahwin lain..gini deh kehidupan di indonesia..emas2 yg ada gue jual..sana gak ada makna gadai..jual aja..gak tebus2 lagi..krn miskin..hasil duit jual brg kemas..ak buat pasport utk kesini (malaysia), ankku yg pertama itu ke saudi cr kerjaan..ak sama ank yg kecil kemari~naik kapal.. emangnya kapalnya perlahan banget sih..yaAllah..dgn makannya hanya roti..kami itu mcm ayam aja..hah!, tmpt duduk kami itu sama tempatnya dgn ayam2..bau busuk, sabar aja dlm kapal..ankku terkena penyakit disitu..kepalanya jadi pecah2..kudis..gak tahan kulitnya..kotor! maw dibasuhin gak ada air..pakei air laut aja, lengit..sekalian org dikapal nyuruhin ak campak ankku kelaut! krn busuk.gila org2 i2..sblum ak campak ankku, ak nyuruhin dia duluan cmpak anknya..gak maw~~masain maw dicampak ank kecil kelaut!..biarin ankku busuk, masain sorang ibu itu tega! mmg brt dugaan ku..kasian ak ngelihat ankku..udahlah sakit, lapar lagi..majikan2nya di dek atas..senang-senangan..mkn kayaknya enak2 belaka..ak jd sebel..kepengen rasanya mkn enak2..tanpa mikir waras ak panjat ke dek atas..emangnya wktu itu mrke gak sdar lg ak dctu..ak nyuri nasi dn lauk..mreka itu buta! seronok2 aja smpei gak sdar ak nyuriin mknannya..haha..mujur, gak telat sampei ke tmpt..banyak juga ak ambil,agih2 aja sama sumua kwn2, ankku ngerasa mkn enak,biarpun dikit..ak gak rasa gak pntng! gak apa..smpei ak dimlysia, ak titipin ank ke bokap nyokap gue..emangnya mreka juga kerjaan dan menetap smentara disini..pd mulanya ak cr kerjaan dikota..krja sama org kota, punya ank nakal2, gajian dibri kecil, kerjanya gedek kaya buruh..pakai2 gue diberiin sluar kenit..gak perlu jilbab..yaampuuun..gimana ak bisa ngikut..maw gak maw, terpaksa pakek..malu banget.tp ak juga heran,ngapain ramai yg pakek kayak gue gak punya rasa segan?..masakan ak maw hantarin ank2 mreka kesekolah, pakaian gue kayak gini..jelek skali..dipandang org2 kebanyakan..nyorok2 aja di tembok2..balik aja ank dr skola,mreka bilangin sama ibu..ak dimarihn atas dasar malu yg ak punya..ak gak tahan! mendingan ak kluar aja dr sni,dr terus-terusan seksi..ak lari dengan sehelai sepinggang..ak nelefon abgku..lalu dijemput kemari (jelebu)..inilah sekarang gue dirumah kamu!...gak mcm dulu lagi pakeknya..seksi..seksa..diberi ibu pakeknya selesa~siap jilbab..terima kasih sih..kamu taw, biarpun ak ini ank gak punya blajar yg tinggi, tp gue juga punya hati, perasaan..mawnya yg bek2..jd bek...tuhan itu ngerti deh setiap peraasn kita..nah! dulu ak diberi kesusahan dan derita, kini baru aku tahu tuhan itu amat2 memahami hatiku...terima kasih yaAllah~~



*dialog ini sudah diringkaskan ceritanya..
*bagaimanakah jika kita ditempat ini??????
*bersyukurlah bg sesiapa yg dilahrkan dlm keadaan serba senang..
*carilah hikmah dr cerita ini jika kita insan yg berfikir dan berperasaan..

No comments:

Post a Comment

Klik pada gambar untuk ke akhbar pilihan anda >>